דצמ 30 2008
הגבלת נושאים בגוגל אדוורדס
בחשבון בזק האחרון גיליתי עליה של מעל 20% לחבילת ה ADSL שאני מקבל מבזק, כלקוח נאמן פניתי לשירות הלקוחות שם הסכימה הפקידה האדיבה להכניס אותי למבצע בלעדי, חדשני וסודי שמוריד לי 1.8% מהמחיר כך שהמחיר יעלה רק ב17.8%. במצב כלכלי בו כל אפיקי ההשקעה צונחים מטה, הנה גיליתי כי אם אני משקיע בקו ADSL אני מקבל תשואה נומינאלית של 17.8%, חלום. רק לאחר איום מרומז הועברתי לאיש שימור לקוחות שהודיע לי שבזק עם הפנים ללקוח והחזיר אותי כמעט למחיר הקודם, נשארתי ולו מתוך הערכה למודעות בזק לחשיבות השירות ללקוח. צריך לנסות להבין מה הלקוח רוצה ולתת לו את זה, אבל איך עושים זאת בעולם שיווק התוכן באינטרנט?!
דרך טובה היא לסרוק את מילות החיפוש שהובילו אנשים לאתר שלך (ובוודאי חיפוש בתוך האתר) ולבחון האם יש לך מה לתרום להם. הגולש האחרון לבלוג חיפש בגוגל את הביטוי "הגבלת נושאים בגוגל אדוורדס", אני לא משוכנע שאני יודע למה הוא התכוון אבל גם הגוגל-ספרה עם הפנים ללקוח, הנה כמה מילים על כך.
כן, ניתן להגביל הופעה של מודעות AdWords בשני דרכים, דרך מילות המיקוד ודרך "אי הכללה של אתר וקטגוריה".
הדרך הראשונה והפשוטה ביותר היא דרך מיקוד מילות המפתח, בעמוד מסע הפרסום מעל טבלת קבוצת המודעות ניתן למצוא את האפשרות להוסיף מילות מפתח שליליות כשבעורך השולחני של גוגל ניתן להוסיף שלילת מילים בקלות גדולה יותר גם לקבוצת מודעות ספציפית. אם אני מעוניין למכור מאווררים תעשיתיים סביר מאוד שארצה להכניס מילת מפתח שלילית כמו "מחשב" על מנת לא לשלם על קליקים של יוזרים שמחפשים מאורר למערכת הקירור הזעירה של המחשב שלהם. הדבר כמובן משפיע ישירות על המיקוד לביטויי חיפוש ופחות על ההופעה ברשת התוכן של גוגל.
וכאן מגיעה הגישה השניה המטפלת בפרסום ברשת התוכן, הדרך הפשוטה ביותר היא להתמקד באתרים ספציפיים שמטפלים בנושאים שמענינים את הלקוחות שלי, אני יכול לשלוט לחלוטין על האתרים בהם תופענה המודעות שלי ולבטל את אפשרות הצגתן בכל אתר אחר, החסרון במיקוד זה הוא גם פיספוס אתרים זניחים יותר שלא הכנסתי אותם לקמפיין אך הם פונים לקהל הלקוחות שלי אך גם המחיר, סביר שהאתרים שקפצו מול עיני כאטרקטיביים לפרסום צצו גם מול עיני מפרסמים רבים אחרים, מה שמעלה את המחיר שעלי להציע עבור חשיפה (CPM) או קליק (PPC, CPC), לעיתים יש לבדוק האם לא יצא שכרינו בהפסדינו.
סינון פרסום ברשת התוכן יכול להעשות בצורה כללית יותר וזאת על ידי סינון אתרים, נושאים, סוגי מדיה או סוגי דף. ניתן להחריג אתרים מסוימים, נושאים מסוימים (כמו מוות, סכסוכים צבאיים, פשע, גידופים, רמיזות מיניות ותוכן המוני ומוזר) אך גם סוגי מדיה וסוגי דפים כמו דפי שגיאה, תחומים חונים, רשתות חברתיות, פורומים ועוד. כדאי להקדיש מעט מחשבה לנושא על מנת למקסם את התועלת ולבחון את ROI עבור סוגי הדפים השונים אולם יש לדעת כי חלק גדול מההגדרות האלו אינן יוצרות שינוי מהות בפרסום באתרים עבריים בשלב זה כיון שגוגל עדיין לא למדו לזהות אותם. ישנו ויכוח לגבי הערך הפרסומי של תחומים חונים ודפי שגיאה אולם זה נושא לפוסט אחר.